بازيافت زباله راهي است به سوي زندگي بهتر در زميني پاک.***** بازيافت باعث صرفه جويي در مواد اوليه مي شود.******جداسازي کاغذ از زباله گامي است در جهت حفظ سرمايه هاي ملي********

اخبار

نگاهی به نیروگاه زباله سوزی 500 تنی ارومیه

نگاهی به نیروگاه زباله سوزی 500 تنی ارومیه

نویسنده: خانم خدیجه آقازاده/یکشنبه, 20 تیر,1395/دسته ها: دسته اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

زباله سوزی فرآیندی است که توسط آن زباله ها در مجاورت حرارت مشتعل شده و موادی مثل خاکستر و گازهای دودکشی را به عنوان محصولات احتراق تولید می کند . طی این فرایند بیشتر فلزات و ترکیبات فلزی موجود در زباله بدون تغییر باقی مانده و از خاکستر حاصل قابل استخراج می باشند. مهم ترین مزایای روش زباله سوزی کاهش زیاد در حجم و وزن زباله ها بدون نیاز به مدت زمان  طولانی و یا مساحت زیاد عملیات، از بین رفتن اکثر زائدات خطرناک و به تبع کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، امکان بازیافت انرژی به صورت برق و یا حرارت از گرمای آزاد شده در حین فرآیند احتراق زباله ها و همچنین امکان بازیافت فلزات اعم ازفلزات آهنی و غیرآهنی- ازمحصولات احتراق می باشد. تکنولوژی های مختلف زباله سوزی نیازبه پیش فرآوری های کمابیش یکسانی دارند. در مرحله اول می باید مواد خطرناک، اجسام بزرگ و مواد غیر قابل سوختن حجیم از جریان ورودی جدا شوند. احجام حجیم قابل سوختن باید ابتدا خرد شده و به جریان پسماند وارد شوند.  مواد قابل بازیافت می تواند طی فرآیند جداسازی از پسماند جدا شود.  سپس جریانهای متفاوت پسماند جهت حصول ورودی یکنواخت به لحاظ فیزیکی، شیمیایی و ارزش حرارتی با یکدیگر مخلوط می شوند. این یکنواختی به عملکرد زباله سوز و تاسیسات ثانویه تولید انرژی و کنترل آلودگی کمک می کند. خرد سازی پسماند ممکن است مورد نیاز باشد. 

شرح پروژه: 

قرارداد نیروگاه زباله سوز 500 تنی ارومیه در تاریخ بهار سال 95 فی مابین  شهرداری ارومیه و شرکت  یلمازر ترکیه به روش Build-Operate-Transfer یا BOT منعقد شد. 

زباله سوزی  فوق از روشهای امحا پسماند می باشد که در شهر ارومیه برای اولین بار  پس از ساخت و راه اندازی مورد استفاده قرار  خواهد گرفت. 

پروژه نیروگاه زباله سوز ارومیه  در یک خط به عنوان فاز اول با ظرفیت اسمی  650تن در روز با امکان امحا پسماندهای مخلوط  خشک و تر شهری طراحی شده است. 

این نیروگاه با استفاده از انرژی حرارتی حاصل از سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، با توان ظرفیت اسمی تولید برق به میزان 20 مگاوات در ساعت دارا می باشد. 

سیستم فیلتراسیون گاز های خروجی این پروژه بر طبق الزامات استاندارد EPA  جهانی اروپا می باشد.

درپایان به طورکلی می توان گفت: سوزاندن مواد زاید جامد شهری یک فرآیند مهار شده است که در آن مواد زاید جامد سوخته و به خاکستر مبدل شده و باقیمانده به گازهای بی خطر و یا کم خطر تبدیل میگردند. در این روش حجم زباله ها تا 90 درصد کاهش پیدا میکند. زباله سوزی یکی از روشهای دفع مواد زاید جامد شهری است. که علاوه بر کاهش حجم، از این دستگاهها نیز می توان برای کاهش و یا رفع آلودگی های پسماندها و در کنار آن با تولید انرژی های نو از جمله برق یا حرارت استفاده نمود.







تعداد نمایش ها (664)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

پیام مدیر عامل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هادی بصاری - رئیس سازمان

رفت و روب معابر شهری

نظرسنجی

میزان رضایت مندی شما از نحوه توزیع کیسه های مخصوص زباله های خشک چقدر است؟

ثبت نظر  نمایش نتایج

اوقات شرعی

آمار بازدید
دی ان ان